نکاتی درباره موتورخانه آسانسور

موتورخانه آسانسور

موتورخانه آسانسور

وقتی که سیستم محرکه آسانسور و تجهیزات مربوطه در موتورخانه قرار دارند، موتورخانه باید شامل دیوارهای صلب ، سقف ، کف ، درب و یا دریچه افقی باشد .
موتورخانه نباید برای مواردی به غیر از آسانسور استفاده شود و نباید شامل کانال ، کابل یا وسایلی جز وسایل آسانسور باشد.
در هر موتورخانه آسانسور می تواند موارد زیر وجود داشته باشد:
الف – ماشین آلات برای آسانسور های خدماتی و پلکان برقی؛
ب – تجهیزات تهویه مطبوع یا حرارتی مربوط به این فضاها، به جز سیستم های گرمایش با بخار و تاسیسات گرمایش آب با فشار بالا؛
پ – حسگرهای آتش یاسیستم اطفا حریق، با دمای عملکرد بالا، مناسب برای تجهیزات برقی، پایداردر دوره زمانی معین و محافظت شده به طور مناسب در برابر ضربات اتفاقی.
فلکه کششی می تواند تحت شرایط زیر در چاه آسانسور نصب شود:
الف – انجام آزمون ها، آزمایش ها و عملیات نگهداری، از موتورخانه ممکن باشد؛
ب – سوراخ های بین موتورخانه و چاه تا حد امکان کوچک باشد .
پایداری مکانیکی، کف موتورخانه
موتورخانه باید به شکلی ساخته شود که در برابر نیروها و بارهای وارده مقاوم باشد و از مواد بادوامی که گرد و غبار ایجاد ننماید ، ساخته شود .
کف موتورخانه باید از مصالح غیر لغزنده مانند بتن ماله کشی شده یا ورق آج دار باشد .
ابعاد موتورخانه
ابعاد موتورخانه باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی آسان و ایمن به تجهیزات داخل آن به ویزه تجهیزات برقی را فراهم کند .
حداقل ارتفاع مفید فضا های کاری 1/8 متر با رواداری 5 سانتی متر می باشد و همچنین موارد زیر می بایست تامین گردند :
الف – فضای افقی باز ( مفید ) در جلوی تابلو های فرمان و تابلو های برق.
این فضا به صورت زیر تعریف می شود :
۱ – عمق: یعنی فاصله اندازه گیری شده از سطح بیرونی تابلو های فرمان و برق ، حداقل 0.7 متر ( با رواداری 5 سانتی متر) ؛
۲ – عرض: 0.5 متر یا عرض کامل تابلو فرمان یا تابلو ی برق آسانسور ، هر کدام که بزرگتر باشد.
ب – فضای افقی باز ( مفید) با حداقل ابعاد 0.6 متر × 0.5 متر برای نگهداری و بازرسی قطعات متحرک در نقاطی که ضروری است و در صورت نیاز عملکرد اضطراری دستی از آنجا صورت میگیرد .
در صورتی که سایر قطعات متحرک موجود در موتورخانه که به هر شکل در فضای کاری می باشند ، دارای حفاظ ایمن قابل باز کردن باشند ، می توان حداقل ابعاد فضاهای سرویس قطعات متحرک را از 0.5 × 0.6 متر به 0.3 × 0.3 متر کاهش داد.
ارتفاع مفید محل های رفت و آمد نباید کمتر از 1/8 متر با رواداری 5 سانتی متر باشد .
عرض راه های دسترسی به فضاهای باز ( مفید) باید حداقل دارای پهنای 0.5 متر ( بارواداری 100 سانتی متر) باشد. این مقدار در جاهایی که قطعات متحرک وجود ندارد تا 4 متر ( با رواداری 10 سانتی متر) قابل کاهش می باشد .
در صورتی که عرض معبر راه های دسترسی به فضا های سرویس قطعات متحرک به علت وجود گاورنر یا نفوذ قسمتی از شاسی سیستم محرکه کاهش یافته باشد و گاورنر و این قسمت از شاسی ارتفاعی کمتر از 0.5 متر و عمقی کمتر از 0.35 متر داشته باشند به گونه ای که به راحتی امکان عبور از روی آن میسر باشد می توان مشروط به پوشش مناسب گوشه های تیز شاسی موجود در مسیر و همچنین وجود حفاظ ایمن با ارتفاع کمتر از 0.5 متر برای گاورنر و سایر قطعات متحرک واقع در کنار این معبر ، مورد را بلامانع دانست .
ارتفاع مفید محل های رفت آمد از زیر تیر سقف سازه مربوطه تا کف فضای دسترسی اندازه گیری می شود .
فاصله عمودی باز(مفید) بالای قطعات چرخنده سیستم محرکه بــاید حداقل ۳ /۰ متر باشد .
در صورتیکه کف مــوتورخانه دارای تعدادی سطوح با اختلاف تراز بـــیشتر از ۵/۰۰ متر باشد ، لازم است راه پله یا نردبان داشته باشد و اگر ارتفاع سکو بیش از ۷/۰ متر باشد باید برای سطوح فوق نرده محافظ ( نرده به ارتفاع حداقل ۷/۰ متر) نیز در نظر گرفته شود .
تــورفتگی هایی به ارتفاع بیش از 0.5 متر و عرض کمتر از 0.5 متر و همچنین هر نوع کانالی درکف موتورخانه باید پوشیده شود .
درها و دریچه ها ی افقی
عرض در های دسترسی حداقل 0.6 متر و ارتفاع آنها باید حداقل 1/8 متر با رواداری 5 سانتی متر باشد .
ابعاد مفید دریچه های افقی ورودی برای عبور افراد باید حداقل
0.8 متر × 0.8 متر باشد و مجهز به مکانیزم متعادل کننده باشند( برای سهولت باز کردن باید دریچه های افقی دارای سیستم متعادل ساز باشد) . تمام دریچه های افقی دسترسی در هنگام بسته بودن، باید بتوانند وزن دو نفر با مقدار هر یک ۱۰۰۰ نیوتن را که به سطحی معادل 0.2 متر × 0.2 متر در هر قسمتی وارد می شود؛ بدون تغییر شکل دائمی تحمل کنند .
دریچه های افقی ورودی نباید رو به پایین باز شوند مگر آنکه به نردبان جمع شو وصل شوند. لولاها ( در صورت وجود ) نباید امکان از جا درآمدن داشته باشند .
باید پیش بینی ها ی لازم برای جلوگیری از سقوط افراد ( مانند نصب نرده یا حفاظ ) در زمان باز بودن دریچه اتخاذ گردد .
درها و دریچه های ورودی افقی باید مجهز به قفل هایی باشند که با کلید باز شوند و بتوان بدون کلید از داخل موتورخانه آن هارا باز نمود .
دریچه هایی افقی که فقط جهت دسترسی به تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند ، تنها از داخل موتورخانه می توانند قفل شوند.
سایر باز شوها
ابـــعاد سوراخ ها ی سقف چاه و کف اتاق بایــد تا حد امکان کاهش یابند.
بمنظور برطرف نمودن خطر سقوط اشیاء از محل های باز بالا ی چاه آسانسور و همچنین سوراخ های کابل های برق ، باید از غلاف ها یا لبه هایی استفاده نمود که برآمدگی آنها از کف تمام شده یا بالای چاه حداقل ۵۰ میلیمتر باشد .
تهویه
موتورخانه باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. در صورتی که تهویه چاه آسانسور باید از طریق موتور خانه انجام شود. این مسئله باید در نظر گرفته شود . هوای نامطبوع از دیگر بخش های ساختمان نباید مستقیماً به موتورخانه وارد شود . همچنین موتورها و تجهیزات و نیز کابل های برق باید در برابر گرد و غبار، بخارهای مضر و رطوبت محافظت شوند .
روشنایی و پریز ها
موتورخانه باید دارای روشنایی برقی نصب شده بطور دائم با شدت حداقل ۲۰۰ لوکس در تراز کف اتاق باشد.
باید کلیدی در داخل و نزدیک به نقطه (نقاط) دسترسی و در ارتفاع مناسب ، روشنایی این فضا را قطع و وصل کند.

1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...