نکاتی درباره درایو تابلو آسانسور

درایو تابلو آسانسور

درایو تابلو آسانسور

سال هاست که درایو ها دارای نقشی کلیدی در صنایع مختلف هستند. اما هنوز هم نکات جالبی درباره این محصولات وجود دارد که ممکن است برای خیلی از مهندسان جالب و یا نا آشنا بنظر برسد. به همین خاطر سعی خواهیم کرد به برخی از این نکات نگاهی بیاندازیم.
۱ – درایو ها انرژی را ذخیره می کنند. مخصوصاً در بارهایی با گشتاور متغیر برای این نوع بار ها، قوانین Affinityy می تواند رابطه بین سرعت و متغیر های دیگر را تشریح کند. از رابطه سرعت-توان همچنین با عنوان قانون Cube نام برده می شود. کنترل کردن flow به وسیله کاهش سرعت به این مفهوم است که با ۲۰ درصد کاهش سرعت می توان تا میزان ۵۰ درصد از انرژی مصرفی را ذخیره کرد.

درایو های مدرن شامل فانکشن های بهینه سازی مصرف انرژی نیز هستند که به صورت اتوماتیک برای به حداکثر رساندن میزان ذخیره انرژی تنظیم می شوند. اغلب بیشترین میزان صرفه جویی انرژی، زمانی حاصل می شود که یک درایو بتواند برای توقف یک موتور یا کاهش سرعت آن به حالت کار خیلی کند در یک بازه زمانی بزرگ از duty cycle آن استفاده گردد.
۲ – پمپ ها اغلب در حالت سرعت کامل (full speed) راه اندازی میشوند در حالی که flow به وسیله یک شیر محدود کننده (restrictor valvee) کنترل می شود. اما استفاده از یک درایو و تغییر سرعت پمپ، بازده انرژی بالاتری خواهد داشت. مشابه چنین چیزی را میتوان درباره فن ها و فیلترها (louver) نیز عنوان کرد. در سال های اخیر مهندسان سیستم های HVAC شروع به استفاده از درایو ها برای کنترل فن ها و پمپ نموده اند تا به صورت چشمگیری در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.
۳۳ – درایو ها می توانند طوری برنامه ریزی شوند تا پروفایل های اتوماتیک را راه اندازی کنند. برای مثال ممکن است که بخواهید یک موتور با سرعت کندی استارت شود به آهستگی شتاب بگیرد تا به یک سرعت اولیه مشخص برسد، سپس به سرعت شتاب بگیرد تا به سرعت کامل برسد و در این سرعت برای یک زمان مشخص باقی بماند و سپس به سرعت از شتاب آن کاسته شده تا اینکه به یک سرعت خیلی کند برسد و در نهایت متوقف شود.
۴ – مثالی که در نکته شماره ۳ ذکر شد یک پروفایل حرکت مبتنی بر زمان (time based motion profilee) است اما تغییرات سرعت همچنین می تواند با سیگنال های دیگری همچون یک تغییر بار، یک متغیر دما یا یک اخطار ایمنی به کار گرفته شود.
۵۵ – موتور ها، گیربکس هایشان و تجهیزاتی که درایو میشوند، ممکن است که در هنگام راه اندازی در معرض بارهای ضربه ای باشند. یک درایو می تواند راه حلی برای راه اندازی نرم ارائه کند که برای راه اندازی نرم بارهای سنگین، مثل یک کانوایر حاوی بار یا یک میکسر درگیر با یک مایع چسبناک، با سرعتی نسبتا آرام استفاده شود. ( عبارت نسبتاً آرام با توجه به نوع کاربری می تواند به زمانی در حد کسری از یک ثانیه تا چندین دقیقه اشاره داشته باشد)
۶ – درایوها قادرند تا بارهای در حال چرخش را (حتی در جهت چرخش معکوس) استارت کنند.
۷ – درایو های دارای ویژگی تیونینگ (tuning) پس از نصب هستند. برخی از درایو ها نصب می شوند اما هیچگاه tuner نمی شوند و لذا کاربر کمتر از مزایای درایو بهره مند خواهد شد. برخی از ویژگی basic tuning برخوردارند و مابقی دارای تیونینگ کامل (thorough tuning) هستند. بهترین ها آنهایی هستند که مرتب re-tune شوند و این امر به صورت اتوماتیک در طی عملکرد نرمال درایو انجام میشود.
۸ – اگر از یک تجهیز برای گرفتن فیدبک (مثل یک انکودر) استفاده شود، درایو می تواند با دقتی کار کند که حتی قادر به رقابت با سروو ها (servo) باشد.
۹ – با استفاده از درایو در اپلیکیشن های صرفه جویی انرژی، می توان هزینه صرف شده برای خریداری درایو را خیلی سریع بین ۶ تا ۲۴۴ ماه جبران کرد. طول عمر یک درایو بیش از ۱۰ سال است. لذا میزان صرفه جویی انرژی ناشی از نصب درایو حتما در طول زمان، هزینه خرید آن را جبران خواهد کرد.
۱۰- درایو ها می توانند به صورت مستقل (standalone modee) کار کنند اما قابلیت های ارتباطی سطح بالایی نیز دارند. لذا برای استفاده در سیستم های خودکار، ارتباط ماشین با ماشین، اینترنت اشیاء و Industry 4.0 بسیار مناسب خواهند بود.
۱۱ – میزان ذخیره انرژی ناشی از درایو های مورد استفاده در جهان به میزان ۵۰۰ تراوات ساعت (Terawatt hours) برآورد شده است.
۱۲ – یک درایو می تواند بطور موقت یک موتور را در توانی بالاتر از توان نامی اش راه اندازی کند. چنین قابلیتی به مفهوم این است که بجای انتخاب موتور هایی با یک یا چند سایز بزرگتر (oversize) برای غلبه بر اضافه بار های نادر میتوان از موتور هایی هم سایز کارهای نرمال استفاده کرد. چنین امری سبب میشود تا به شکل چشمگیری در میزان مصرف انرژی صرفه جویی کنیم. نزدیک به ۹۵ درصد از موتور هایی که امروزه در محیط های صنعتی نصب شده اند، سایز بزرگتر از کاربرد نرمال شان دارند یا به اصطلاح Oversized هستند.
۱۳- درایو ها می توانند محاسبات ابری (cloud computingg) را امکان پذیر سازند. دیتا سنتر های عظیم که درگیر انجام محاسبات ابری هستند به یک سیستم تهویه سازگار و هوشمند احتیاج دارند تا به طور مداوم کیفیت هوا و دمای هوای اطراف را بهینه سازی کند.
۱۴- درایو ها درون یونیت های HVACC ( اچ واک) در سراسر جهان نصب شده اند. آن ها همچنین جزء تجهیزات اصلی در وسایل نقلیه الکتریکی و سیستم های فتوولتائیک به شمار می آیند چون که عمل تبدیل جریان های DC به جریان های متناوب را در این دستگاه ها انجام می دهند.
۱۵- درایو هایی هستند که می توانند مستقیما بر روی موتور نصب شوند. این درایو ها با محفظه هایی دارای درجه حفاظت (IPP) بالا تولید میشوند و در بسیاری از کاربردهای امروزی استفاده می شوند.
۱۶ – اینورتر ، آنطور که گفته می شود در سال ۱۸۹۱ توسط شخصی بنام Harry Ward Leonardd اختراع شده است. وی برای مدت زمانی کارمند توماس ادیسون بزرگ بوده است. ایشان حدود یکصد پتنت بنام خودش ثبت کرده اند. وی در سال ۱۹۱۵ فوت کرد. روش تبدیل توان DC به AC وی از rotary converter ها یا مجموعه های motor-generator استفاده می کرد و برای مدتی نیز مورد استفاده باقی ماند. درایو های مدرن در حوالی سال های ۱۹۷۰ دگرگون شدند اما چیزی حدود ۲۰ سال طول کشید تا تکنولوژی های الکترونیک و یا الکترونیک قدرت، سطحی از توانایی ها را در اختیار مهندسان قرار دهند تا درایو ها به جایگاه کنونی شان برسند.
۱۷- درایو ها می توانند در جهت معکوس راه اندازی شوند تا به عنوان یک مولد انرژی عمل نمایند. این تکنیک احتمالا در آینده به عنوان یک تکنیک رایج جهت بازتولید و ذخیره انرژی استفاده خواهد شد.

1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دادن به admin لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...