رمپ شیبدار یا سطوح شیبدار

رمپ شیبدار

رمپ شیبدار

در رمپ شیبدار طویل، بمنظور جلوگیری از سقوط صندلی چرخدار لازم است که شیب آن در یک درجه مطلوبی باشد. برای رمپ هائی که طول آنها کمتر از ۵ متر است توصیه شده که حداکثر شیب برای استفاده صندلی چرخدار ۱/۱۲ ( معادل ۸ درصد ) باشد. مثلاً اگر طول رمپی ۳۶۰ سانتی متر (معادل ۱۲ فوت ) باشد، لازم است حداکثر ارتفاع رمپ ۳۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود. ( تقریباً به اندازه ۲ پله ۶ اینچی )

اگر چه این مقدار بعنوان حداکثر شیب پیشنهاد شده ولی برای بعضی افراد تتراپلژی (فلج دست و پا ) سطحی پرشیب به حساب می آید. ولی شیب ۱/۲۰ (۵ درصد) واقع بینانه تر است. بطور کلی، استفاده از رمپ های طویل مشکلاتی را در بر دارد چرا که از نظر فضا همیشه با محدودیت زیادی مواجه می شوند. اگر شیب رمپ به اندازه ای است که لازم باشد فرد برای طی مسیر تلاش زیادی را بکند، مسلماً بایستی دارای قدرت بدنی خوبی در تنه فوقانی باشد ولی از نظر شخصی، فاصله های کوتاهتر ترجیح داده می شوند.

چنانچه فضای کافی برای نصب رمپ با شیب مورد نظر وجود نداشته باشد می توان از یک بالابر کوتاه و بطور متناوب استفاده نمود.

رمپ های دائمی

یکی از عمومی ترین راه حل های عبور از ورودی های پله دار ساختمان ها استفاده از رمپ های دائمی است. (البته در جاهائیکه فضای کافی وجود داشته باشد) قوانین مربوط به ساختمان از سال ۱۹۹۱، برای افراد ناتوان تسهیلات و امکاناتی را تحت عنوان سند M تصویب کرده و در سال ۱۹۹۱ بصورت کتابچه راهنمای طراحی ارائه شده است.

رمپ های موقت (قابل حمل و جابجائی)

اگر طراحی محیط به گونه ای باشد که نصب رمپ های دائمی غیر ممکن باشد (برای مثال معمولاً رمپ شیبدار دائمی یا در امتداد عرض ساختمان و در پیاده رو بایستی ساخته شوند و یا برای سایر افراد مشکلات دیگری را ایجاد می کند) استفاده از رمپ های موقت می تواند بعنوان یک راه حل پیشنهاد شود. در هر صورت بایستی بخاطر داشت که در استفاده از رمپ های موقت نیاز است که شخص دیگری رمپ را در جای مورد نظر قرار داده و بعد از استفاده، آن را بردارد. معمولاً این رمپ ها وزنی بین ۶ تا ۳۰ کیلوگرم دارند.

رمپ های موقت انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

1- رمپ های کانالی

این رمپ ها معمولاً بصورت یک جفت کانال هستند و از جنس فایبرگلاس، چوب یا فلز می باشند که بوسیله میله های قابل تنظیم به همدیگر اتصال می یابند و در واقع توسط این میله ها فاصله به نحوی تنظیم می شود که چرخ های صندلی روی کانال ها قرار گرفته و مسیر را طی می کنند.

2- رمپ های یک تکه

این رمپ ها معمولاً پهن هستند و برای همین هم به تنهائی مورد استفاده قرار می گیرند. عموماً از جنس آلومینیوم یا فلز بوده و سطح آن در برابر لغزش و سرخوردگی مقاوم است و یک لبه ایمنی خیلی کوتاه در هر طرف دارند. این رمپ ها معمولاً فقط برای فاصله های کوتاه مناسب هستند و آنهم بدلیل اندازه و وزن آنهاست. اکثراً قابل تاشدن نیستند.

3- رمپ های چند قسمتی

این رمپ های شبیه رمپ های یک تکه هستند ولی طوری طراحی شده اند که بصورت کشویی داخل هم می روند و می توانند یک رمپ طویلتری را ایجاد کنند. انواعی از این رمپ ها که قابلیت تاشدن ندارند. بطور نیمه دائم در محل های مورد نظر قرار می گیرند. به نحوی که نیاز نیست بطور مداوم آنها را قرارداد یا برداشت. اغلب این نوع رمپ ها دارای نرده های جانبی نیز هستند و برای تقویت بیشتر رمپ از پایه های با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده می شود.

4- رمپ های مخصوص صندلی چرخدار و اسکوترهای برقی

این رمپ ها طوری شده اند که می توانند وزن بالای صندلی های چرخدار و اسکوترهای برقی را تحمل کنند. کسی که از یک اسکوتر سه چرخ استفاده می کند نیاز دارد که از یک رمپ یک تکه استفاده نماید و یا اینکه یک رمپ ۳ کاناله بکار برد، به طوری که چرخ ها بطور هماهنگ روی آن قرار می گیرند.

5- رمپ های دروازه ای

این رمپ ها از نوع کانالی کوتاه هستند که می توانند پشت وسیله حرکتی یا صندلی چرخدار برقی قرار گیرند و در موقع صعود از ورودی های پرشیب استفاده می شود. در هر حال، در اکثر موارد لازم است که شخص دیگری جهت قراردادن رمپ و برداشتن آن به فرد ناتوان کمک کند.

6- رمپ های آستانه

این رمپ ها برای عبور فرد از آستانه های بلند ورودی ها یا در منزل استفاده می شوند.

7- بالابرهای با ارتفاع کوتاه

این بالابرها برقی و دارای یک صفحه هستند و وسعت آنها برای قرار گرفتن یک صندلی چرخدار کافی است و معمولاً برای طی مسیرهای با ارتفاع کوتاه جهت ورود به ساختمان یا در داخل ساختمان برای دسترسی به طبقات مورد استفاده قرار می گیرند. این بالابرها بخصوص برای فضاهای محدودی که قابلیت نصب رمپ را ندارند بکار می روند. انواع مختلف درون ساختمانی و بیرون ساختمانی دارند.

– بالابرهای ثابت

برای استفاده از این بالابرها ممکن است قبل از نصب نیاز باشد که تغییرات ساختمانی در محیط منزل ایجاد شود و اغلب برقی هستند. برخی مدل های آنها بطور عمودی حرکت می کنند و برخی نیز نزدیک به پلکان های کوتاه طبقات تعبیه می شوند. بعضی از این بالابرها مکانیسم پل را دارند بطوریکه وقتی پله ها مورد استفاده ندارند می توانند بطور معمول آنها را بکار ببرند. در موقع استفاده از آنها نیز صفحه بالابر در امتداد پله ها بالا و پائین می رود. بالابرهائی که برای مسیرهای کوتاه استفاده می شوند بایستی از استاندارد BS به شماره ۶۴۴۰ مربوط به سال ۱۹۸۳ پیروی کنند.

– بالابرهای موقت

این بالابرها دارای یک باتری هستند و می توانند بطور نیمه دائم مورد استفاده قرار بگیرند. اگر تغییرات ساختمانی برای نصب بالابر دائم عملی نباشد، می توان از این نوع بالابرها استفاده نمود. برای کاربرد این بالابرها معمولاً از یک رمپ کوتاه استفاده می شود که فرد می تواند از طریق آن به راحتی به سکوی بالابر دسترسی پیدا کند.

وسایل کمکی در بالا و پائین رفتن از پله ها

تمامی افراد دارای آسیب نخاعی، لازم است که در منزلی زندگی کنند که تمامی امکانات در یک طبقه فراهم باشد. در ساختمان منزل بایستی نکاتی لحاظ شود که تمامی تطبیق های مورد نیاز در فضاها و طرح منزل را در بر گیرد. در مورد تطبیق پلکان ها، تعبیه یک بالابر مناسب می تواند نسبت به تغییرات ساختمانی ارزانتر باشد.

اغلب نصب بالابرهای پلکان یا همان بالابر پله رو از نصب بالابرهای کف به بالا ارزانتر هستند چرا که تغییرات ساختمانی زیادی مورد نیاز نیست ولی بایستی قبلاً بررسی شود که آیا پلکان بطور معمولی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بالابرهای پلکان

این بالابرها برقی بوده و در مسیر پلکان تعبیه و در راستای آن حرکت می کند. معمولا” هم در کنار پله های مستقیم کاربرد دارند و هم برای پله های منحنی قابل استفاده هستند. شرایط این بالابرها بایستی از استاندارد شماره ۵۷۷۶ سال ۱۹۹۶ BS پیروی نماید.

بالابرهای پلکان با صفحه ویژه صندلی چرخدار

این بالابرها یکی از مفیدترین بالابرها برای افراد دارای آسیب نخاعی هستند چرا که فرد ناتوان لازم نیست برای استفاده از بالابر از صندلی چرخدار خود خارج شود. در هر صورت، پلکان ها در اکثر منازل به اندازه کافی پهنا دارند. صفحات در مواقعی که نیاز به استفاده ندارند، در خلاف جهت دیوار و به سمت بالا تا می شوند.

بالابرهای پلکانی دارای نشیمن

برای استفاده از این بالابرها لازم است فرد روی یک نشیمن قرار گیرد. افرادی که به حالت ایستاده حرکت می کنند یا اشخاصی که صندلی چرخدار بکار می برند نمی توانند از این نوع بالابر استفاده نمایند. بنابراین لازم است که یکی در پائین و یکی در بالای پلکان ها تعبیه شود.

بالابرهای Through-Floor

این بالابرها بیشتر مصارف خانگی دارند. اتاقک بالابر بطور ناقص یا بطور کامل می تواند محصور باشد ولی معمولاً طوری طراحی شده اند که فضای کافی برای فرد در حالت نشسته یا برای صندلی چرخدار وی وجود دارد. یکسری شاسی های کنترل داخل اتاقک تعبیه شده اند که فرد می تواند بطور مستقل از آنها استفاده کنند. معمولاً مسیر و ناحیه حرکتی اتاقک روی دیوار قرار دارد. در بالای این مسیر در قسمت سقف یک دریچه باز می شود. این دریچه سقفی موقعی که اتاقک در کف زمین قرار دارد بوسیله یک درپوش پوشیده می شود و وقتی در بالا قرار می گیرد در واقع ته کف اتاقک، آن را پر می کند. استانداردهای مربوط به نصب و کاربرد بالابرهای خانگی برقی از استاندارد شماره ۵۹۰۰ BS در سال ۱۹۹۱ پیروی می کند.

صندلی چرخدار برقی با قابلیت عبور از پلکان

برخی از صندلی های برقی چرخ های مخصوصی دارند یا قسمت هائی مثل کاترپیلار دارند که می توانند بوسیله آنها از پلکان بالا و پائین بروند. این نوع صندلی ها توسط یک قسمت کنترل کننده که روی دسته صندلی تعبیه شده قابل کنترل هستند. فرد بایستی برای استفاده از این نوع صندلی چرخدار بتواند به خوبی آن را کنترل کند. در عین حال زاویه سطح نشیمن قابل تنظیم است، به نحوی که در هنگام عبور و بالا رفتن از پله ها سطح نشیمنگاه بطور افقی باقی می ماند. اندازه این صندلی چرخدار بزرگ است و معمولاً اکثر آنها برای محیط های خانگی نامناسب هستند.

وسایل کمکی جهت بالا رفتن

در جائیکه هیچ راه حل عملی دیگری برای عبور افراد ناتوان از پله ها وجود نداشته باشد، از یکسری وسایل برای کمک به بالا و پائین رفتن فرد استفاده کننده از صندلی چرخدار استفاده می شود. دو نوع از این وسایل در دسترس هستند. یک نوع وسایلی که بر روی صندلی چرخدار فرد قرار گرفته و به عبور وی کمک می کنند و نوع دوم وسایلی که در استفاده از آنها لازم است فرد از صندلی چرخدار خود خارج شود. در هر حال این وسایل همگی دارای سیستم کاترپیلار یا چرخ های مخصوص برای عبور از مسیر پلکان ها هستند و عموماً برقی بوده و دارای یک باتری ۱۲ ولت قابل شارژ می باشند. این وسایل فقط بایستی بوسیله افرادی استفاده شوند که آموزش های لازم را دیده باشند.

نقاله ها و تجهیزات جابجائی

طیف وسیعی از نقاله ها و تجهیزات جابجائی دستی وجود دارند که جهت حرکت فرد ناتوان از جائی به جای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این وسایل به مراقبین و اشخاص همراه فرد ناتوان کمک می کنند تا جابجائی وی به سهولت و بدون خطر انجام پذیرد. برخی تجهیزات نظیر بالابرها، کل وزن بدن فرد را تحمل و جابجا می کنند و برخی دیگر نظیر غلطک های کاهش اصطکاک، میزان فعالیت فرد را برای جابجائی تقلیل می دهند.

تسمه نقاله های سقفی

این وسایل در اکثر منازل قابل کاربرد هستند و در برخی مواقع می توانند بطور مستقل مورد استفاده قرار گیرند. این وسایل بر روی سقف نصب می شوند و فرد توسط یک تسمه و یک دستگیره کنترلی می تواند به سمت بالا و پائین جابجا شود. البته فرد می تواند حرکت های جانبی نیز داشته باشد ( معمولاً دکمه های کنترلی مربوطه روی یک دستگیره تعبیه شده اند) .البته گاهی جابجائی ها بصورت دستی و یا بوسیله شخص دیگری انجام می گیرد و بطور کلی انواع برقی و یا باتری آن نیز در دسترس هستند.
مسیرهای حرکت بالابرهای سقفی به مرور زمان بایستی توسعه پیدا کنند تا حرکت فرد ناتوان را در تمامی نقاط منزل را آسانتر نمایند. البته این مسیرها می توانند مستقیم یا منحنی باشند و برای اینکار از گردونه هایی برای تغییر جهت استفاده می شود و یا اینکه برای طی مسیرهای طولی فرد می تواند از میله های موازی (سیستم مسیر x-y ) که امکان دسترسی فرد را تقریباً به تمام نقاط منزل فراهم می کند، استفاده نماید.

نقاله های متحرک

با وجود اینکه این نوع نقاله ها قابلیت تنظیم بیشتری را برای فرد ایجاد می کنند، ولی به فرد اجازه نمی دهند که بطور مستقل از یک جا به جای دیگر حرکت نماید لذا نیاز به یک مراقب و کمک دهنده (برای هل دادن) دارند که این مسئله مشکلاتی را ایجاد می کند مخصوصاً در موقع حرکت روی فرش ها و مدخل درها. مسلماً کاربرد بالابرهای برقی نسبت به انواع دستی آنها آسانتر است.

نقاله های ایستادن – توالت

این نقاله ها برای کمک به حرکت فرد در نشستن و برخاستن از توالت مورد استفاده قرار می گیرند.

نقاله های ثابت شده روی دیوار/کمک کننده در ایستادن بطور آزادانه

این نقاله ها مخصوصاً برای طی مسیرهای کوتاه مفید هستند. مثلاً از رختخواب به صندلی یا صندلی چرخدار یا از روی صندلی چرخدار به توالت و کلاً در جاهائیکه فضای کافی برای کاربرد نقاله های متحرک وجود ندارد، استفاده می شود.

1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...