تفاوت آسانسور دو سرعته و 3Vf

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

معمولاْ تمام متقاضیان خرید آسانسور از شرکت های نصاب و یا فروشنده درخواست دارند یک آسانسور با حرکت نرم، بدون ضربه و ایمن در اختیار آنها بگذارند. بنابراین ارائه اطلاعات و شیوه ای ساده و فنی جهت راهنمائی متقاضیان می تواند راهگشا و موثر باشد. در این مقاله به بخشی از این اطلاعات فنی اشاره می شود.
امروزه با پیشرفت صنایع کنترل و الکترونیک می توان سرعت موتورهای متناوب سنکرون و آسنکرون را به راحتی با وسیله ای به نام درایو  VVVF) 3VF)  کنترل کرد. منظور از کنترل سرعت توسط درایو VVVF یا همان اینورتور، دریافت توان الکتریکی از شبکه و تنظیم ولتاژ و فرکانس خروجی و در نتیجه کنترل و تنظیم سرعت و گشتاور موتور است. به طور خلاصه درایو VVVF که توسط شرکت های معتبر و نامی تولید می گردد، وسیله ای است که در تابلوی کنترل آسانسور نصب می شود و می تواند با تغییر در ولتاژ، حرکتی بسیار نرم به همراه گشتاور مناسب برای آسانسور ایجاد کند.

برخی از سازندگان ساختمان بنا به دلایلی اقدام به خرید آسانسورهای دو سرعته نموده اند؛ در حالی که سال هاست این نوع آسانسورها در کشورهای توسعه یافته و حتی رو به توسعه منسوخ گردیده و هیچ گونه توجیه اقتصادی و علمی برای کاربرد آنها موجود نیست.

منظور از آسانسورهای دوسرعته و تک سرعته در واقع نوع طراحی در الکتروموتور و سیستم کنترل سرعت الکتریکی است. به بیانی ساده تابلوفرمان و الکتروموتور تنها عناصر تعیین کننده در انتخاب یک سیستم دوسرعته و تک سرعته (3vf) هستند.

با انتخاب درایو مناسب و الکتروموتور تک سرعته مناسب می توان  یک سیستم 3VF با حرکت نرم و گشتاور مناسب داشت و  بعضاً در شرایطی از موتورهای دوسرعته نیز می توان استفاده کرد. نیروی محرکه یک آسانسور یا همان الکتروموتور و گیربکس، دارای فلایویل فولادی سنگین بوده و موتور نیز از انواع موتورهای متناوب آسنکرون دوسرعته می باشد. تابلوی فرمان، یک سیستم ساده چپ گرد-راست گرد با دور تند و کند بوده که برای راه اندازی این نوع سیستم کفایت می کند.

ویژگی های آسانسورهای دوسرعته

الف) مزایا
1- قیمت ارزان در سیستم تابلوی کنترل
2- سادگی در طراحی مدار الکتریکی و راه اندازی موتور
3- تعمیرات با هزینه کم، آسان و قابل دسترس

ب) معایب و محدودیت ها
1- مصرف زیاد برق و جریان راه اندازی بالا
2- سرعت محدود
3- شوک هنگام استارت در سرعت دور تند و دور کند و توقف
4- تغییرات سرعت به صورت پله ای
5- وزن و حجم بالای موتور نسبت به موتورهای تک سرعته 3VF
6- شوک های حاصله از استارت به کابین و متعلقات کابین که باعث خرابی در زمان کوتاه می شود.
7- شوک های حاصله از سرعت پله ای به گیربکس و متعلقات آن
8- فشارهای دینامیکی حاصل از ضربه به سازه ساختمان
9- فشارهای حاصله از سرعت پله ای به سرنشین آسانسور در استارت، دوراندازی و زمان توقف
10- گرانی الکتروموتور به دلیل داشتن سیم پیچ دور کند و فلایویل فولادی
11- عمر کوتاه کنتاکتورهای تابلوی فرمان – کاهش عمر مفید کنتاکتورهای قدرت تابلوی فرمان
لازم به ذکراست هیچ یک از معایب و محدودیت های سیستم دوسرعته که بر اثر سرعت پله ای ایجاد می شود، در آسانسورهای 3VF یافت نمی شود.

مزایای استفاده از آسانسور 3VF

1- حرکت و توقف نرم و بدون ضربه
یکی از مهمترین مزایای درایو کنترل سرعت که استفاده از آن را می توان یک لزوم دانست، حرکت بسیار نرم در استارت، کاهش سرعت نرم و توقف الکتریکی بدون ضربه است.
2- ترمز الکترو مغناطیسی در سیستم آسانسور 3VF فقط نقش نگهدارنده کابین پس از توقف کامل کابین که به صورت الکتریکی توسط درایو 3VF صورت می گیرد را دارد؛ در نتیجه استهلاک و صدای ناشی از ترمز در این سیستم وجود ندارد.این صدا معمولا مورد شکایت و نارضایتی ساکنین، مخصوصا در طبقات نزدیک به موتورخانه است.
3-افزایش عمر مفید الکتروموتور و گیربکس با استفاده از درایو 3VF به دلیل جریان مصرفی مناسب، سیم پیچ های موتور دیرتر گرم شده و عمر دستگاه افزایش می یابد.
4- کاهش صدا در موتورخانه

  • موتورهای 3VF نیاز به فن خنک کننده نداشته  و این امر باعث حذف صدای آزار دهنده فن در موتورخانه می شود.
  • صدای حاصل از استارت و دور کند در آسانسورهای دوسرعته که بر اثر نیروی الکترو مغناطیس حاصل می شود در آسانسورهای 3VF وجود ندارد.
  • صدای حاصل از کنتاکتورهای قدرت در تابلو به دلیل کاهش جریان و استارت موتور و استفاده از کنتاکتورهای با توان کمتر به حداقل رسیده است.
  • صدای حاصل از ترمز الکترو مغناطیسی که عملکرد آن در آسانسور  3VF  متفاوت است، بسیار ناچیز است.
  • صدای حاصل از ضربه وارده به استراکچر در هنگام استارت و توقف در آسانسور 3VF بسیار کاهش یافته است.

5-  افزایش عمر قطعات مکانیکی آسانسور
با حذف شوک های حاصل از استارت، دورکند و توقف در 3VF، فشار بر روی کابل های فولادی (بکسل اصلی، گیربکس، کابین، درب کابین و ترمز الکترومغناطیسی موتور بسیار کاهش یافته و عمر مفید آنها افزایش می یابد.
6- صرفه جوئی در مصرف انرژی
با توجه به افزایش قیمت انرژی الکتریکی، صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از مهمترین مزایای درایوهای کنترل سرعت  3VF است. به زبانی ساده تر هزینه خرید یک درایو 3VF مناسب پس از گذشت زمان کوتاهی  با کاهش در پرداخت هزینه انرژی جبران خواهد شد.
7- اصلاح ضریب قدرت (کسینوس فی)
اختلاف فاز بین شکل موج ولتاژ و جریان که همیشه جریان عقبتر از ولتاژ است، باعث ایجاد توان راکتیو و بازگشت این توان غیرمفید به شبکه می گردد.این امر باعث پائین آمدن توان الکتریکی موتور می شود. در سیستم 3VF به دلیل یکسوشدن ولتاژهای AC  به DC  و هم فاز شدن ولتاژ و جریان مصرف توان راکتیو به حداقل می رسد. با توجه به اینکه مقدار توان محاسبه ای نسبت مستقیم با ضریب و اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، مقدار توان اکتیو بیشتر خواهد شد. p=1.73Ui cos
ضریب اصلاح قدرت را می توان از روی پلاک موتور خواند. موتورهای که ضریب اصلاح قدرت بیشتر از 8/0 دارند دارای توان اکتیو خوبی هستند.
8- امکان راه اندازی موتورهای سنکرون متناوب بدون کیربکس به وسیله درایو VVVF
امروزه موتورهای گیرلس (GEARLESS) که مصرف بسیار کم و راندمان بسیار بالایی دارند، مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.
9- امکان راه اندازی موتورهای با سرعت بیشتر ازیک متر بر ثانیه
به وسیله درایو 3VF می توان آسانسورهای با سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه داشت که در ساختمان های بلند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
10- امکان کنترل جریان برگشتی که بر اثر به وجود آمدن حالت ژنراتوری موتور حاصل شده و باعث ایجاد مشکل در شبکه تولید برق می شود.
با توجه به توضیحات داده شده،استفاده از درایو 3VF می تواند جزء ملزومات طراحی یک آسانسور خوب باشد.البته این امر فقط با درخواست مشتری است که میسر می گردد.
درایوهای شناخته شده موجود در بازار ایران:
علی رغم اینکه محدودیت های ورود کالا، تولیدکنندگان تابلوهای آسانسور را در انتخاب درایو محدود نموده است، می توان گفت درایوهای موجود در بازار جزء بهترین سیستم های 3VF هستند.
1- درایو یاسکاوا ساخت ژاپن close,open) loop)
2- درایو دانفوس ساخت کشور دانمارک close,open) loop)
3- درایو کب ساخت کشور آلمان open loop
4- درایو زیلابگ ساخت کشور آلمان close loop
5- درایوهای ال جی- توشیبا اچ پی و دلتا به صورت open loop
توصیه می شود جهت داشتن سرعت، نرمی و کنترل گشتاور از درایوهایی با قابلیت نصب سیستم اینکودر و کارت Close loop استفاده گردد.این امر باعث می شود آسانسور علاوه بر حرکت بسیار عالی و توقف دقیق و بدون ضربه، گشتاور مناسب جهت حمل بار را داشته و عمر مفید درایو و موتور نیز افزایش یابد. به اختصار به این سیستم Close loop می گویند.

1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...