تکنولوژی سبز آسانسور

آسانسور نوین

آسانسور سبز

آسانسور با موتور گيرلس ليپروکا با فناوري حرکت سبز مناسب ظرفيت­ هاي 6 و 8 و 10 و 13 نفره با حداقل مصرف انرژي و بدون استفاده از برق سه فاز، با استفاده از برق تکفاز، پديده اي جديد در صنعت آسانسور مي­ باشد که براي اولين بار ابداع شد.

با توجه به محدود بودن منابع و اهميت صرفه جويي انرژي، راه اندازي سيستمي که مصرف انرژي به شدت پایین بوده و آسانسور آن با برق تکفاز معمولي ساختمان کار مي­کند، بسیار حائز اهمیت است. اين سيستم و تکنولوژي جديد، که نمونه آن براي اولين بار در نمايشگاه بين­المللي تهران توسط گروه پارليفت رونمايي شد. این موتور در يک آسانسور شش نفره، فقط معادل مصرف يک سشوار معمولي به انرژي برق نياز دارد و در صورت قطع برق اين آسانسور قادر است تا 200 استارت بدون نياز  به برق شهر کار کند.

از ديگر نکات امکان برنامه ريزي در زمان اوج مصرف انرژي شبکه برق شهر مي باشد. لذا با توجه به اينکه کنتورهاي برق هوشمند جديد، در ساعات اوج مصرف (ساعات پيک) برق مصرفي به صورت تصاعدي محاسبه مي­شود، اين آسانسور قادر است در اين ساعات، بدون نياز به برق شبکه و با بهره گيري از انرژي ذخيره شده در پک باطري بکار خود ادامه داده و پس از ساعات پيک مصرف مجدداً به شبکه برق شهري متصل شود.

نحوه تولید انرژی قابل بازیافت در آسانسورها بدین صورت است که، در آسانسورهاي كششي، كابين و كادر وزنه توسط سيم­ هاي بكسلي كه از روي فلكه موتور عبور مي­كنند به يكديگر متصل مي­ باشند. ميزان وزن كادر وزنه برابر با وزن كابين بعلاوه نصف ظرفيت آسانسور مي باشد. بعنوان مثال: اگر وزن كابين يك آسانسور 6 نفره معادل 500 كيلو گرم باشد. مقدار وزنه در مقابل معادل هفتصد و بيست و پنج کيلوگرم خواهد بود.

حال فرض كنيم كابين آسانسور بدون مسافر در پايين ترين طبقه و كادر وزنه در بالا باشد (وزنه تعادل سنگين تر از كابين) در حركت به سمت بالا، كابين آسانسور با كوچكترين نيرويي شروع به حركت مي­ كند.
در اين حالت موتور ضمن عدم استفاده از شبكه ي برق به ژنراتور تبديل شده، در نتيجه ولتاژ و جريان قابل توجهي توليد مي ­كند. همچنين در حالتي كه كابين با ظرفيت پر، از بالاترين طبقه به سمت پايين حركت كند (كابين سنگين تر از وزنه تعادل) نيز موتور تبديل به ژنراتور خواهد شد. انرژي برق توليد شده توسط موتور كه تاكنون بعنوان يك چالش مطرح بوده، بوسيله مقاومت هاي خاصي به حرارت تبديل و از اين طريق مستهلك مي ­شود، در صورتيكه اين انرژي با روش هاي كم هزينه و نوين قابل بازيافت مي ­باشد. براي درك واقعي از ميزان انر‍ژي توليد شده توسط موتور به يك مثال توجه فرمائيد:

يك آسانسور با ظرفيت 8 نفر در ساختماني مسكوني را در نظر بگيريد:

فرض كنيد اين آسانسور 150 بار در روز طي مسير كند، اگر يك سوم از اين تعداد حركت با ظرفيت خالي، يك سوم با ظرفيت نيمه پر و مابقي با ظرفيت كامل انجام شود، در هر حالت 50 سفر خواهيم داشت و با توجه به اينكه هر سفر يك مسير رفت و برگشت (به سمت بالا و پايين) مي­ باشد، بنابراين آسانسور 25 مرتبه با ظرفيت خالي به سمت بالا حرکت داشته و 25 مرتبه با ظرفيت پر از بالا به پايين حركت نموده است. پس در هر دو صورت ما توليد انرژي خواهيم داشت.

در سیستم ­های پیشین تكنولوژي بازيافت انرژي توسط سيستم ­هاي پيچيده و گران قيمتي انجام مي ­شده كه ولتاژ توليد شده توسط موتور را بوسيله دستگاه مبدل به ولتاژ AC سنكرون شده به برق شهر تبديل و سپس به شبكه برگشت داده مي­ شد كه با توجه به هزينه­ هاي بالاي تکنولوژي بازيافت، اين سيستم در تعداد اندكي از ساختمان­ هاي بلند مرتبه استفاده شده است و به طبع آن در ساختمان­ هاي كوچك انگيزه­اي براي استفاده از اين فناوري وجود نداشته و انرژي توليد شده هدر داده مي­ شد. معايب فناوري بازيافت در روش مذكور موجب شده كه استفاده از اين تکنولوژي عموميت پيدا نكند.

بعد از اختراع نسل جديد موتورهاي گيرلس توسط شركت EMF آلمان، توليد موتورهاي با ولتاژ پايين تر در حجم كوچك و راندمان بالاتر با كمترين تلفات حرارتي ميسر گرديد.

با توجه به تلفات انرژي موتورهاي الكتريكي (تلفات مسي) كه عمدتاً در سيم پيچ داخل موتور مي باشد، هر چه مقاومت اهمي كمتر باشد مقدار تلفات كمتر و راندمان موتور بالا خواهد بود. مقدار تلفات مسي در موتورهاي گیرلس با ولتاژ كار سه فاز 220 ولت معادل موتورهاي معمولي گيرلس در ولتاژ 380 ولت مي باشد. بدون شك تمام موتورها را مي­توان با ولتاژ پايين راه اندازي نمود ولي حرارت ايجاد شده در داخل موتور در اثر تلفات توان مسي محدوديت بوجود آورده و مي ­بايست با بزرگ كردن پوسته موتور و نصب فن الكتريكي معضل مذكور را حل نمود. برآيند كلي كاهش مصرف انرژي از شبكه در حدود 40 درصد مي باشد.

از مزایای این فناوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  در شرايطي كه محدوديت تامين برق سه فاز وجود داشته باشد، مي توان با برق تك فاز 220 ولت آسانسور را راه­ اندازي نمود.
  •  امكان كاركرد اين آسانسور با حداقل 200 استارت در صورت قطع برق شبکه با توجه به انرژي بازيافتي ذخيره شده در پك باتري (و همچنين عدم نياز به ژنراتور جهت روشن نگه داشتن آسانسور در زمان قطع برق شبکه)

ضمن اينكه ژنراتورها داراي مشکلاتي از قبيل :

  •   قيمت بالاي تامين ژنراتور
  •  نياز به فضاي كافي جهت استقرار ژنراتور
  •     آلودگي صوتي و ايجاد دود در ساختمان
  •    تعمير و نگهداری
  • مشکلات تامين سوخت(بنزين يا گازوئيل) و…. مي باشند.
  • در صورتي كه با استفاده از پك باطري در سيستم جديد:
  •  دائماً در حال شارژ و دشارژ بوده و حداكثر عمر را خواهد داشت.
  •  نیاز به فضای خاصی ندارند.
  • صرفه جويي در مصرف انرژي دارد.

با استفاده از تنظيمات ويژه­ ي اين سيستم براي قطع برق شبکه در ساعت اوج مصرف (ساعات پيک مصرف) و استفاده از انرژي ذخيره شده در پک باتري مي توانيم مصرف انرژي برق را به حداقل برسانيم. تفاوت سیستم های نجات اضطراری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند. با این فناوری در این است که، در سيستم نجات اضطراري (بلاک اوت) چند ثانيه پس از قطع برق شبکه و از کار افتادن آسانسور، دستگاه برق اضطراي وارد مدار شده، کابين را به نزديکترين طبقه هدايت مي کند و پس از باز کردن درب کابين، آسانسور خاموش شده و از کار مي افتد.

پس در اين صورت، دستگاه نجات اضطراري (بلاک اوت) بصورت آنلاين کار نمي کند، چند ثانيه طول مي کشد تا وارد مدار شود، هيچگونه بازيافت انرژي در آن صورت نمي گيرد و فقط انرژي لازم جهت نيم طبقه حركت دارد .در صورتي كه با تكنولوژي جديد، آسانسور بدون توقف در حين قطع برق به حركت خود ادامه مي­دهد، مقدار قابل توجهي بازيافت انرژي دارد. پس از قطع برق امکان پاسخ به حداقل 200 درخواست (استارت) را دارد.

بنابراين نتيجه مي گيريم که اين تکنولوژي جديد از نظر كارايي با سيستم هاي قبلي قابل مقايسه نمي باشد. موتورهای گیرلس، همان گونه که از اسم شان مشخص است بدون گیربکس کار می کنند و موتور آن ها از نیروی مغناطیس دائم بهره می برد. این فناوری تولید توانسته نرمیت فوق العاده، امکان سرعت بالا و کارکد بی صدا را برای این نوع سیستم آسانسور مهیا کند. آسانسورهای گیرلس به دو صورت با موتورخانه و بدون موتورخانه (روم لس) نصب و استفاده می شود.

مزایای استفاده از موتورهای گیرلس

– مناسب برای تعداد استارت بالا در فضاهای پر تردد به دلیلی فناوری کارکرد بسیار بالا

– امکان نصب در فضاهای محدود و حتی بدون موتورخانه- کاهش ابعاد موتور و حذف گیربکس که این مسئله باعث کاهش لرزش و صدای حرکت آسانسور می شود.

– دسترسی به سرعت های بالا در تعداد توقف های زیاد که از ۱ تا ۵ متر بر ثانیه می رسد.

– استفاده از مغناطیس دائم و حرکت فوق العاده نرم که از این لحاظ قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند.

مشخصه های فنی آسانسور گیرلس

– ایجاد حداقل صدا معادل و یا کمتر از  db40

– پوسته ساخته شده از بهترین مواد چدن با مقاومت بالا در مقابل فشارهای سیم بکسل

– امکان نصب در موتور در درون چاهک (بدون موتورخانه) و یا سقف آخر

– دارای ۲ ترمز مستقل با قابلیت استفاده به صورت مجزا (تابلو فرمان) و یا دستی

– مجهز به بوبین ترمز از ۲۴ ولت تا ۱۱۰ ولت  DC

– مجهز به encoder متصل به موتور و دارای قابلیت کنترل از دور در تمام لحظات کارکرد

مقایسه موتور گیرلس با موتور گیربکس

ردیفموتور گیرلس (GEARLESS)موتور گیربکس (GEARED)
۱راندمان (Efficiency) حدود۹۸% می باشدراندمان (Efficiency) حدود ۵۰% می باشد
۲احتیاج به روغن کاری ندارداحتیاج به روغن کاری دارد
۳موتور داغ نمی کند، بنابراین می توان اطمینان داشت آسانسورحتی در شرایط ترافیکی خیلی زیاد جهت خنک شدن موتور متوقف نمی شودموتور داغ می کند، در صورت استفاده بیش از حد سنسور حرارتی داخل موتور عمل کرده آسانسور را از حرکت باز می دارد
۴دور موتور گیرلس حدود۱۵۰ دور در دقیقه می باشد، بنابراین صدای کمتری تولید می کنددور تند موتور درموتور گیربکس حدود۱۵۰۰ دور در دقیقه می باشد، بنا براین صدای بیشتری تولید می کند
۵جریان استارت موتور۵۰% بیش از جریان نامی استجریان استارت موتور بیش از۴ برابر جریان نامی است
۶با توجه به ابعاد کوچک موتور گیرلس می توان آسانسور را حتی بدون موتورخانه نصب نمود. (M.R.L)به علت ابعاد حجیم موتور می بایست در قسمت بالای چاه آسانسور اتاقی به عنوان موتور خانه پیش بینی نمود
۷موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس هم توان سبکتر استموتور گیربکس نسبت به موتور گیرلس هم توان سنگین تر است
۸احتیاج به فلایویل ندارداحتیاج به فلایویل دارد
۹گیربکس وجود نداردگیربکس وجود دارد
1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...