دلایل رواج آسانسور و بالابر هیدرولیک

آسانسور بالابر هیدرولیک

آسانسور بالابر هیدرولیک

از آنجائیکه در ابتدا آسانسورهای کششی بدون موتورخانه موجب صرفه جوئی در فضا می شدند، متقاضیان بیشماری داشتند. هر چند این مسأله را نباید به عنوان امری در کاهش انتخاب آسانسورهای هیدرولیکی تفسیر کنیم  چرا که تولید سالانه شیرهای کنترلی هیدرولیک در حال افزایش می باشد.
از آنجا که در کشورهای توسعه یافته مزایای آسانسورهای هیدرولیک روشن است، انتظار می رود میزان تقاضای آسانسورهای کششی بدون موتورخانه در آینده کاهش یابد.
از قرن نوزدهم به بعد، آسانسورهای کابلی به جای نوع هیدرولیک آب ، به عنوان وسیله ای برای انتقال عمودی استفاده می شدند. اما در سال 1950 آسانسورهای هیدرولیکی روغنی در آمریکا و آلمان بطور همزمان معرفی شدند که به سرعت شهرت یافتند.
دیاگرام تولید آسانسور بین سالهای 1980 تا 1998 در شرکتهای عضو NEII
در ابتدا آسانسور هیدرولیک برای انتقال عمودی و صرفاً برای حمل بار مورد استفاده قرار می گرفتند، با گذشت زمان بر اساس پیشرفت ها و اصلاحاتی که در ساختار این نوع بالابرها ایجاد شد ، این امکان را فراهم کرد که از آنها برای جابجائی مسافر نیز استفاده شود .
بر اساس آماری که به وسیله NEII ( شرکت ملی صنعت آسانسور آمریکا ) منتشر شده است، در دهه 1970  شرکت ها آسانسور هیدرولیکی بیشتری نسبت به نوع کششی آن ( چه با گیربکس و چه بدون گیربکس ) تولید کرده اند، حتی در سال 1973 تولید بالابر هیدرولیکی از نوع کششی پیشی گرفت ، تا آنجا که تا اواسط دهه 1980 تولید آسانسورهای هیدرولیکی دو برابر تولید آسانسورهای کششی بوده است .
نمودار تولید آسانسور های هیدرولیک بر اساس سال و منطقه تولید آن در آمریکا
تولید آسانسور هیدرولیکی تا سال 2000 ، 3 تا 4 برابر تولید آسانسورهای کششی بوده که از این میان تنها در کشور ایالات متحده آمریکا ، 70% آسانسورهای فروخته شده در سال 1986 ، از نوع هیدرولیکی بوده است ( این آمار فقط برای اعضای NEII است ). قطعاً تعداد آسانسور هیدرولیکی که توسط شرکت های غیر عضو نصب شده است این آمار را افزایش می دهند. از سال 1995 ، شرکت های آسانسور ، نوع جدیدی از نیروی محرکه را به بازار عرضه کردند که با آن بازار ساختمان های با ارتفاع کوتاه و متوسط را تحت پوشش خود قرار دادند. این سیستم جدید MRL یا بدون موتورخانه نامیده شد .
نمودار مقایسه تولید آسانسور های کششی و هیدرولیک در اروپا
در این سیستم که از تکنولوژی موتورهای سنکرون با مغناطیس دائم بهره می برند، مکانیزم های کاهنده سرعت ( گیربکس ) را حذف می کنند  که این امر موجب کاهش وزن و اندازه موتور کششی می شود. با این راه حل موتور در داخل چاهک قرار می گیرد و در نتیجه نیازی به موتورخانه نیست و انعطاف پذیری ساختمان در زمینه معماری بیشتر خواهد شد . همچنین جمع و جور بودن، عدم نیاز به روغن کاری و نیروی گردنده بالا در سرعت پائین از مزایای این سیستم می باشند . در ضمن صرفه جوئی انرژی توسط حذف مصرف انرژی از انتقال دنده حلزونی میسر است.
اگر چه بهره بردن از مگنت های دائمی ( PM ) هزینه تولید موتور را افزایش می دهد ، اما حذف مکانیزم انتقال دنده ، این افزایش را به تعادل می رساند. از طرفی دیگر هزینه بالابرهای کششی بدون موتورخانه بیشتر از آسانسور هیدرولیکی است. باورها بر این است که با افزایش تولید آسانسورهای بدون موتورخانه ( MRL ) قیمت و هزینه کاهش خواهد یافت.
بالابرهای هیدرولیکی به خاطر ضریب ایمنی بالا و نصب آسان سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند. همانطوریکه در نمودار زیر مشخص شده است ، سطح تعمیرات شیرهای هیدرولیک در کارخانه بلین BLAIN آلمان که خود از اصلی ترین تولیدکنندگان این نوع شیر است نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید از کل شیرهای فروخته شده و در حال استفاده ( 350000 ) در سال 2003 ، نهایتاً 0/0786% دچار نقص فنی و 0/037% به علت گرفتگی لوله توسط مواد و یا نصب نامناسب در زمان سرویس دستگاه ، به این تولیدکننده ارجاع داده شده است. در سال 2004 این آمار به ترتیب 0/17% و 0/34% می باشند.
نمودار سطح تعمیرات شیرهای کنترل در کارخانه BLAIN
 
چنین درصدهای پایینی در خرابی یک قطعه کلیدی در سیستم هیدرولیکی حاکی از آن است که سیستم بالابر هیدرولیکی دارای استانداردهای قابل اعتمادی است که نوع کششی نمی تواند با آن برابری کند . تولید کنندگان بالابرهای کششی برای کاهش تقاضا در خرید بالابرهای هیدرولیکی ، همیشه دو موضوع بالا بدون میزان مصرف انرژی در آسانسورهای هیدرولیکی و تهدید محیط زیست به وسیله این نوع بالابر را به عنوان نقاط ضعف بر می شمارند .
نمودار تولید سالیانه آسانسور

بازار آسانسور

در کشورهای توسعه یافته تعداد زیادی آسانسور نصب شده است . تعداد ساختمان های کوتاه در این کشورها بسیار چشمگیر است ( جدا از آنهائی که دارای فضای کم و جمعیت بسیارند ). در این کشورها ، با بالابردن کیفیت شیرهای کنترل ، پمپ ها ، موتورها و دیگر قطعات وابسته ، صنعت هیدرولیک پیشرفت محسوسی داشته است.

مضاف بر اینکه این کیفیت با قیمت بسیار مناسبی عرضه می شود. مزایای برجسته آسانسورهای هیدرولیکی تولیدکنندگان را بر آن داشت که نیروی محرکه هیدرولیکی را انتخاب کنند . تبلیغات و آگاهی رسانی در زمینه راحتی و ایمنی این نوع بالابرها هم مصرف کنندگان را به خرید این محصول تشویق کردند . در نتیجه نصب آسانسورهای هیدرولیکی در جهان 60% بیشتر از نوع کششی آن بود ( نمودار زیر ).

نمودار مقایسه تولید انواع آسانسور ها به تفکیک کشور در سال 2004
این آمار در سال 1995 زمانی که نوع جدیدی از بالابرهای کششی به نام MRL ( آسانسور بدون موتورخانه/ Machine Room less ) برای ساختمان های کوتاه معرفی شدند ، تغییر کرد . مزایای آسانسور بدون موتورخانه ( MRL ) بقدری توسط مهندسین عمران و آرشیتکت مورد توجه قرار گرفت که ظرف مدت کوتاهی نصب این نوع بالابر رشد قابل توجهی داشت . لازم به ذکر است که شرکت های چند ملیتی نیز در جا انداختن بالابرهای کششی MRL نقش به سزائی ایفا کردند.
گزارش ها نشان می دهند که با حضور آسانسورهای کششی بدون موتورخانه (MRL) در بازار جهانی ، فروش آسانسورهای هیدرولیکی تا 40% کاهش یافته و انتظار می رود که تا سال 2010 میلادی دو سوم آسانسورهای جدید از نوع MRL باشند . آمار سال 2000 و 2004 اروپا در این زمینه ، در نمودار بالا نشان داده شده است . بر اساس آمار سال 2000 ، 81% از آسانسورهای نصب شده در آمریکا از نوع هیدرولیک هستند. البته وضعیت بازار هیدرولیک آنطور که گفته و شنیده می شود در خطر نیست.
درخواست شیر کنترل هیدرولیک ( Hydraulic Control Valve ) برای نصب آسانسورها سالانه در حال افزایش است و این خود بیانگر رونق بازار این محصول است به عنوان مثال شرکت BLAIN در سال 2004 نسبت به سال 2000 در تولید شیر هیدرولیک  72% رشد داشته است .
شاید سالانه تعداد آسانسورهای کششی نصب شده نسبت به هیدرولیکی در حال افزایش باشد  اما این بدین معنا نیست که نصب آسانسورهای هیدرولیکی در حال افزایش نیست. با گذشت زمان و با شناخت هرچه بیشتر مزایای آسانسورهای هیدرولیکی در کشورهای در حال توسعه ، نسبت نصب بالابرهای هیدرولیک به کششی به حالت تعادل خواهد رسید.
برخی از شرکت های مهم تولید کننده وقتی آسانسور MRL ( بدون موتورخانه ) به بازار عرضه شد، برای کاهش هزینه ها در نصب آسانسور در ساختمان های کوتاه ، ایمنی را زیر پا گذاشته اند . برای بالابردن سطح رقابت ، تولیدکنندگان آسانسورهای هیدرولیک نیز درصدد حذف موتورخانه می باشند که به نیروی محرکه اجازه می دهد که در داخل پیت قرار گیرد و یا به در ورودی ( Lading Door ) نصب شود . اگر میزان تقاضای آسانسور کششی بدون موتورخانه را با آسانسور هیدرولیک بدون موتورخانه مقایسه کنیم نوع هیدرولیک بدون موتورخانه از بازار گرمتری برخوردار است.

وضعیت در اروپا و ایران

در ایران نسبت تعداد آسانسورها به تعداد کارکنان نصف میزان میانگین در اروپا می باشد که از این موضوع می توان نتیجه گرفت که رقابت در بازار ایران از لحاظ تعداد رقبا ، چالش انگیزتر از دیگر نقاط اروپا می باشد . نمودار بعدی ، درصد آسانسورهای نصب و راه اندازی شده در اروپا در همان سال را نشان می دهد .
می توان مشاهده کرد که بازار توسط آسانسورهای کششی بدون موتورخانه تقریباً انحصاری است . بیشترین تعداد آسانسور نصب شده در یونان مربوط به آسانسورهای هیدرولیک بوده ( تقریباً 85% )، در حالیکه در ایران مدل کششی همراه با بدون موتورخانه، ( در حدود 84/8% ) ، در صدر جدول آسانسورهای نصب شده قرار دارد . آسانسورهای هیدرولیک و بدون موتورخانه به ترتیب 9/9% و 7/1% از سهم بازار ایران را در اختیار دارند .
در اروپا عموماً ساختمان ها کوتاه و یا دارای ارتفاع متوسطی هستند . از آنجائی که شرکت های چند ملیتی بر بازارها مسلط هستند بخصوص در زمینه سیستم جدید بدون موتورخانه در نتیجه شرکتهای کوچک سعی کردند با پائین آوردن قیمت خود را در دامنه رقابت حفظ کنند.
نمودار تعداد آسانسور هیدرولیک نصب شده به تفکیک سال در مناطق مختلف اروپا
در نمودار زیر فروش شیرهای کنترل (Control Valve ) در کشورهای مختلف بصورت درصدی نشان داده شده است و از آنجا می توان موقعیت کنونی بازار آلمان را مشاهده کرد . میزان تقاضای شیر در آلمان به علت گسترش تقاضا در آسانسور بدون موتورخانه کاهش داشته است ، هر چند کشورهای دیگر در این زمینه ثبات بیشتری داشته اند . ( بیشترین فروش شیر در یونان و آمریکا بوده است )
موقعیت کشور ایران شباهت زیادی به کشورهای در حال توسعه در خاورمیانه و خاور دور دارد و آن دغدغه هائی است که شرکت های چند ملیتی با در دست گرفتن بازار ایجاد کرده اند . در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نصب آسانسور در ساختمان های بلند عاملی در افزایش کیفیت ساختمان است . شمار بسیاری تولیدکننده آسانسور و قطعات مربوط به آن و همچنین مراکز سرویس کاری آسانسور با تکیه بر فروش آسانسورهای با موتورخانه به کار خود ادامه می دهند.
اکثر این شرکت ها با تعداد معدود و بودجه محدود در این صنعت مشغول به کار هستند . بعضی از این شرکت ها چنانکه باید از استانداردها پیروی نمی کنند اما قیمت پائین آنها مالکین و سازندگان ساختمان را به خود جذب می کند .
نمودار فروش شیرهای کنترل آسانسور هیدرولیک در کشورهای مختلف برحسب درصد
شایعاتی چون دارا بودن گواهینامه های استانداردی چون  ISO و CE برای جلب مشتری خود مسأله ای نگران کننده است و این شایعات خود امری مؤثر در تفاوت قیمت ها بین یک کالا با کیفیت مطلوب و یک کالا با کیفیت پائین است. از طرفی دیگر مطلع نبودن مشتری از خصوصیات یک آسانسور با کیفیت موجب می شود که مشتریان انتخاب خود را بر اساس قیمت پائین پایه ریزی کنند .
آسانسور هیدرولیکی در ایران چندان شناخته شده نیست و تعداد معدودی از سازندگان ساختمان این نوع آسانسور را پیشنهاد می کنند . کمبود مهندسین و تکنسین های خبره در صنعت آسانسور خود تأثیر بسزائی در چگونگی نصب و سرویس آسانسورهای هیدرولیکی داشته است .
نصب آسانسورهای کششی برای شرکت های کوچک که در این زمینه آشنائی دارند ، بدون در نظر گرفتن گزینه های بهتر ، آسان تر و نیازمند تخصص کمتر می باشد . چنین رفتاری از کمبود اطلاعات از مزایای آسانسورهای هیدرولیک ، که عموماً دارای نسبت قیمت به عملکرد بهتری نسبت به آسانسورهای کششی می باشند  نشأت می گیرد .
با این اوصاف ، محبوبیت آسانسورهای هیدرولیک در ایران پیوسته و یکنواخت در حال رشد می باشد . به طور کلی ، راه حل های خطرناک نباید وارد سیستم حمل و نقل عمودی شوند . تولیدکنندگان آسانسورهای بدون موتورخانه ، اذعان می دارند که قراردادن ماشین در یک محور استوانه ای ، یا در چاله و یا در ارتفاع ساختمان ، یک راه حل مشروط امنیتی می باشد . آسانسورهای بدون موتورخانه ، ممکن است در شرایط خاصی ایمن عمل کنند ، در حالیکه لازم به یادآوری است که آنها در شرایط مختلف به کار برده می شوند .
خطرناک ترین وضعیت زمانی اتفاق می افتد که چنین آسانسورهای ناامنی در مناطق زلزله خیز مجوز فعالیت می گیرند . معلق نگه داشتن ماشین در یک محور استوانه ای تضمینی برای تحمل تکان های زلزله بدون واژگون شدن را در بر ندارد . به عنوان مثال ، 93% از خاک ایران در مکان های فعال زمین لرزه و 98% از کل جمعیت در خطر زمین لرزه قرار دارند . بر طبق آمارها ، 97% از کل ساختمان های ایران دارای 6 طبقه یا کمتر می باشند. 
بر اساس اطلاعات ارائه شده فوق و مزیت های آسانسورهای هیدرولیکی و با توجه به شرایط جغرافیائی ایران به نظر می رسد بایستی برنامه های منسجمی جهت ترویج فرهنگ استفاده از آسانسورهای هیدرولیک مخصوصاً در ساختمان های عمومی در نظر گرفته شود . این مهم بایستی با بسترسازی مناسب در راستای توسعه نیروی انسانی ماهر در این بخش همراه باشد.
ازینرو شرکت آسانسور و بالابر فراز کاسپین با در اختیار داشتن مهندسین و متخصصان با تجربه در صنعت آسانسور هیدرولیک، توانسته نیازهای مشتریان را در زمینه ارائه خدمات ساخت و نصب آسانسور و بالابر هیدرولیک مرتفع سازد. این شرکت در صدد این است که هرچه بیشتر بتواند از لحاظ تئوری و عملی در صنعت آسانسور هیدرولیک پیشرفت نموده تا بتواند به خوبی به ارائه این نوع خدمات بپردازد.
1 پاسخ
  1. admin
    admin گفته:

    نظرات و پیشنهاد خود را برای ما ارسال کنید تا هرچه بیشتر در مفید نمودن سایت استفاده کنیم. با تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دادن به admin لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...